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니콜라스 브릿 영국 BBC 상무이사 “만남·공유·배움이 있다”
니콜라스 브릿 영국 BBC 상무이사 “만남·공유·배움이 있다”
  • 월간리치
  • 승인 2012.10.11 08:31
  • 호수 44
  • 댓글 0
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제3회 아태DMC는 20일과 21일 ‘디지털미디어의 글로벌 트렌드’ 대주제에 따라 3개 테마를 중심으로 14개 세션 총 30여 명의 국내외 전문가들이 강연을 펼쳤다. 제2테마 ‘IT-마케팅, 매거진과의 컨버전스’ 주제 아래 영국 BBC 상무이사 니콜라스 브릿이 ‘플랫폼 콘텐츠 작업’을 강연했다. 이번 행사에 대한 기대감을 들어봤다.

Q. 자기소개를 부탁합니다.
A. 제 안을 열어본다면, 아마도 제 피에서 잉크를 발견할 수 있을 겁니다. 저는 기자가 되길 원했고 더 타임즈 피쳐 에디터로 일하다 25년 전 BBC’s Radio Times로 옮겼습니다. 당시 BBC는 잡지 한 종류를 발간하고 있었고 TV브랜드를 넣을 매거진 포트폴리오를 만들고자 했습니다. 그래서 편집장의 책임 하에 〈Good Food〉〈Top Gear〉〈Gardeners’ World〉를 포함한 50개 이상의 잡지를 론칭하기까지 25년이 걸렸습니다. 이후 새로운 밀레니엄의 시작에 BBC 매거진은 가치나 볼륨으로 볼 때 영국의 세 번째로 큰 잡지사로 성장할 수 있었습니다. 1996년 BBC Worldwide에서는 〈Radio Time〉의 발행인으로, 그 후엔 BBC 매거진의 Deputy MD가 되기 위해 시카고에 있는 Northwestern University 켈로그 비즈니스 스쿨에서 짧은 MBA과정을 마쳤습니다. 작년 BBC는 〈Top Gear〉〈Good Food〉〈Lonely Planet Traveller〉가 세 개의 잡지사는 남겨둔 채 〈라디오 타임즈〉〈라이선스 18〉 등을 포함해서 많은 잡지사를 팔기로 했습니다. 왜냐하면 이 잡지들은 BBC Worldwide의 멀티 플랫폼을 통한 디지털 브랜드를 중점으로 하는 중요한 전략과 잘 맞아 떨어지기 때문입니다. 세 개의 브랜드를 위한 내 주요 포커스는 국제적인 성장과 디지털 발달입니다.

Q. 강의 주제는 무엇입니까.
A. Good Food 스토리에 대해 이야기했습니다. 22년 전 한 컨퍼런스에서 인기 있는 BBC TV 음식 프로그램의 제작자를 만났습니다. 그리고 호기심이 생겼습니다. 이것을 잡지에 옮겨보면 어떨까 생각했습니다. 현재 매일 새로운 레시피를 생성하는 키친과 거대한 레시피 데이터베이스, 환상적인 웹사이트, 상을 받은 앱, 다양한 요리책들, 네 개의 주요 생활 이벤트, 국제적인 footprint를 가지고 있고 잡지를 이끄는 시장과 함께 영국의 가장 성공적인 음식 브랜드입니다. 어떤 면에서는 우리가 어렵게 시작했었다고 느낍니다.

Q. 이번 행사에 대한 기대감을 말씀해주십시오.
A. 매거진이 모방과 혁신의 조합을 통해 역사적으로 번창해 왔듯이 이번 컨퍼런스는 만남과 공유, 배움이 있는 완벽한 포럼의 장입니다. 국제적인 규모도 아주 중요합니다. 자국의 산업 전문가를 혼자 만나서는 시야가 좁고 현실에 안주하기 쉽습니다. 이번 컨퍼런스는 우리의 모든 시선을 국제적인 잠재력에 둘 것입니다. 만약 제가 여러 개의 좋은 아이디어와 친구 몇 명을 만들지 못하고 돌아온다면 그것은 실패한 방문일 겁니다. 이번 한국 방문은 처음이고 저는 매우 흥미롭습니다. 저는 한국과 디지털 미디어 발달에 대해 많이 배우고 싶습니다.


Q.  IT 선진국 한국의 강점은 무엇입니까.
A. 이 컨퍼런스로 처음 한국을 방문했습니다. 그래서 생소하지만 많은 것을 듣고 싶고 배우고 싶습니다. 10년 전에 BBC Worldwide에서는 특히 디지털 편집에 무언가 스페셜하고 흥미로운 것이 한국에서 나타나게 될 거라고 예측했었습니다. 그래서 우리는 우리 그룹의 젊은 매거진에 떠오르는 스타들을 선정해 실태를 파악하는 업무로 직원들을 한국에 보냈습니다. 그들은 자신들이 본 것에 상당히 압도됐고 그들의 통찰력은 디지털 전략형성에 큰 도움을 주었습니다.

Q. 디지털매거진 현안과 사업 전망은 어떻게 보십니까.
A. 이것은 잡지계에서 믿을 수 없이 흥미로운 시간입니다. 저는 다시 저의 커리어를 시작하기 원할 정도입니다. 오늘날 이 미디어에서 크게 다른 점은, 우리가 아닌 컨트롤을 주도하는 소비자입니다. 발행인이 우리에게 콘텐츠를 내밀며 ‘여기 당신이 원하는 콘텐츠가 있고 우리가 원할 때 우리의 방식으로 전달하겠다’는 방식은 더 이상 통하지 않습니다. 요령 있는 발행인은 소비자를 첫 번째로 생각하고 그들의 필요에 적합한 미디어, 프린트, 웹, 모바일 등으로
매거진 콘텐츠를 운반합니다. 그들에게 어떤 것이 적당할지 결정하는 사람은 소비자입니다. 이러한 예상이 벅차게 느껴질 수 있지만 매거진은 훌륭한 미디어입니다. 왜냐하면 매거진은 빠르게 적응할 수 있고 매력적이기 때문입니다. 저는 매거진이 할 수 있고 도전에 일어설 수 있을 거라 믿습니다.

Focusing on three subjects under the theme ‘he Global Trend of Digital Media', There will be held 14 sessions and the presentations of 30 international professionals including Korean speakers in the 3rd FIPP Asia Pacifi c Digital Magazine Media Conference scheduled for two days, 20th and 21st. Nicolas Brett -BBC managing director- will present <Works of Content Platforms> under the second theme ‘T-marketing, the convergence with magazines'. This interview is about what he expects from this conference.

Q. INTRODUCE YOURSELF.
A. Cut me open and you’l probably find I’e got ink in my blood. All I ever wanted to be was a journalist and after a career in newspapers, ending up as Features Editor of The Times, I moved into magazines nearly a quarter of a century ago as the eleventh editor of the BBC’ Radio Times. At the time, BBC only had one magazine but wanted to build a portfolio of magazines drawing on its television brands. So, under the responsibility as editorial director, it had taken 25 years like roller-coaster to launch more than 50 magazines including market leaders such as Good Food, Top Gear, and Gardeners’World and a string of children’ titles. By the start of the new millennium BBC Magazines had grown to be the UK’ third largest publisher in value and volume. In 1996, BBC Worldwide, the commercial arm of BBC, sent me to Kellogg business school at Northwestern University in Chicago to complete a short MBA before I returned to take the post of Publishing Director of Radio Times and later Deputy MD of BBC Magazines. Last year BBC decided to sell many of its magazines, including Radio Times, License 18 and others. We’e retained three magazines, Top Gear, Good Food and Lonely Planet Traveller because they well fi tted with BBC Worldwide’ overarching principal strategy focusing on growing brands based on multiple platforms. My principal focuses of three brands are international growth and digital development.

Q. TELL US ABOUT YOUR TOPIC AND HOW YOU WILL PRESENT YOUR CONTENTS?
A. I’ going to talk about Good Food story. Twenty-two years ago we sat in a conference room with the producer of a popular BBC television food program and wondered if it could translate into a magazine too. Today it’ UK’ most successful food brand with the market for the magazine, has a huge recipe database and its own kitchen generating new recipes every day, a fantastic website, an award-winning app, a range of cook books, four major live events, and an international footprint. In some sense, I feel we’e made hard start.

Q. WHAT DO YOU EXPECT FROM THIS CONFERENCE?
A. It seems to me that magazines have thrived historically through a combination of imitation and innovation. FIPP conference is the perfect forum for meeting, sharing and learning. The international dimension is incredibly important, too: it’ very like that you would become blinkered and complacent to consort only with the industry professionals in your country. FIPP Korea will open all our eyes towards international potential. And if I go back home without halfa-dozen good ideas and a few new friendships, it’l be my failure. This is my fi rst visit and I’ very excited. I expect to learn about your country and digital media developments a lot from this opportunity.

Q. WHAT DO YOU THINK OF KOREA’ STRENGTH AS ONE OF THE LEADING IT COUNTRIES?
A. This will be my fi rst visit to Korea, so I’ a virgin - but keen to hear and learn. In fact, a decade ago BBC Worldwide had foresighted that something special and interesting would have come in Korea, particularly something related to digital publication, so we hand-picked a group of young rising stars in our magazines and sent them to Korea on a fact-fi nding mission. They returned overwhelmed by what they’ seen and their insights helped us shape our digital strategy.

Q.WHAT IS A PENDING ISSUE AND YOUR PERSPECTIVE IF DIGITAL MAGAZINE?
A. For magazines, this is an incredibly exciting time and it’ more like I wish I would start a new career here again. It seems to me that the big difference today in media is that it’ consumers who are fi rmly in control, not us! No longer can we publishers get away with pushing out contents, saying “ere’ your contents, we’e going to deliver them to you when and how we want”The savvy publisher is one who puts consumers fi rst, adapts him/herself to their needs, and delivers “agazine”contents through the appropriate medium such as print, web, mobile or whatever needed. And it’ consumers who decide what’ appropriate for them. Although this might appear a daunting prospect, “agazine” is a brilliant medium because it is highly adaptable and engaging. I believe it can and will rise to challenge.


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